سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سرباز ولایت
 

چرا فرهنگ کار جمعی ضعیف است؟چرا طلاق زیاد است؟چرا حقوق همسایه را رعایت نمی کنیم؟/ فرهنگ رانندگی چطور است؟الگوی تفریح سالم /اوقات فراغت در اسلام و سبک زندگی؟سبک زندگی توحیدی؟...؟

به گزارش خبرگزاری رسا، پس از سخنان مقام معظم رهبری درباره بررسی سبک زندگی، فعالان عرصه جنگ نرم لبیک گویان به ندای رهبری، سخنان ایشان را سرلوحه کار خود قرار داده و با برگزاری جلسات سخنرانی به توضیح سبک زندگی از دیدگاه اسلام پرداخته‌اند، متن زیر بخش پنجم سخنان حجت‌الاسلام سید محمد انجوی نژاد در کانون رهپویان وصال شیراز درباره سبک زندگی است.

چرا فرهنگ کار جمعی ضعیف است؟
سعی ما در این دوره بر تبیین و توضیح پرسش‎های مقام معظم رهبری و ورود به پایه‎های اصلی سبک زندگی است.
یکی از دلایل ضعف کار جمعی نسبت به کار فردی در جامعه قائم به شخص بودن اغلب امور است.
یکی از مشکلات سبک زندگی امروز مردم ایران آشنا نبودن با فرهنگ کار اجتماعی و دیگری غربی بودن علومی است که در مدارس، دبیرستان ها و دانشگاه‎ها ارائه می‎شود.

چرا طلاق زیاد است؟
البته در بررسی آمار طلاق به این نکته باید توجه کرد که نباید آمار طلاق در کشورهای مسلمان با کشورهای غربی مقایسه شود، چرا که علت پایین بودن آمار طلاق در کشورهای غیر مسلمان غیر الزامی بودن ازدواج برای ارتباط دختر و پسر است، پس بهتر است آمار طلاق در کشور را روبروی آمار جدایی آن‎ها قرار دهیم، در این صورت این مقایسه قابل قبول است.
در کشورهای غربی پسر و دختر مدتی با هم هستند و بعد جدا می‎شوند، بسیاری از متفکرین غربی توصیه می کنند که سن 30 تا 35 فقط برای دوستی و پس از آن برای حفظ نسل، ازدواج رسمی کنند و بچه دار شوند.
علت بالا بودن آمار طلاق در شهرهای مذهبی ایران اطمینان غیر واقعی جوانان به معلوماتشان است تا اندازه‎ای که لزومی برای آموزش دیدن برای ازدواج احساس نمی‎کنند.

چرا حقوق همسایه را رعایت نمی کنیم؟/ فرهنگ رانندگی چطور است؟
در فرهنگ موجود در بسیاری از موارد همسایه معنایی ندارد، به طور نمونه در فرهنگ آپارتمان نشینی، مردم راحت‎ترند که همسایه ها را نشناسند و با آن‎ها در ارتباط نباشند، فرهنگ رانندگی مانند خود رانندگی نیاز به آموزش دارد.
مباحثی همچون صله رحم، فرهنگ آپارتمان نشینی، الگوی تفریح سالم و اوقات فراغت در اسلام، ضوابط آرایش مردان و زنان، فرهنگ بازار، علت کارگریزی، بررسی وجدان کاری پایین و عدم مسئولیت پذیری، علت پرخاشگری، عدم توجه به تولیدات داخلی، و این که چرا طرح های خوب در حد ایده باقی می ماند، همگی به حکومت و سبک زندگی بازگشت دارند؛ یعنی اگر حاکمان تخصص نداشته باشند و مطلع نباشند، طرح های متخصصین عقیم می ماند.

انتساب های نابجا
امام (ره) فرمودند متخصص بدون تعهد و متعهد بدون تخصص مضر است.
علت کم بودن ساعت‎های مفید کاری باید بررسی شود، زمان آموزشی بعضی رشته‎های درسی طولانی، فشرده و دارای بهره وری پایین است که این مفید نیست.
مصرف گرایی، ربا، حق فرزند و همسر، زاد و ولد، حدود تجمل گرایی، بیماری غربی «خانه‌مجردی» از جمله معضلاتی است که در بحث زندگی باید پیگیری شوند.

الگوی تفریح سالم /اوقات فراغت در اسلام و سبک زندگی
نامه 31 نهج البلاغه - حضرت علی (ع) خطاب به امام حسن مجتبی (ع) :
«فرزندم، مؤمن در فعالیت های خود باید 3 زمان را قرار دهد؛ زمانی برای مناجات با خدا، زمانی برای حسابرسی نفس، زمانی که آن را برای لذت های حلال و آراستگی خود قرار دهد و مؤمن را از قرار دادن این زمان گریزی نیست»،
بر این اساس زندگی دارای سه ضلع مناجات، معاش و فراغت است.
مطرح کردن اوقات فراغت به عنوان اوقات بیکاری اشتباه است، اسلام تفریح و فراغت را لازمه زندگی می‎داند.
توجه به اوقات فراغت با دید اوقات بیکاری باعث می‎شود که انسان وقت بیکاری پیدا نکند، در نتیجه روح و روان و جسم به اندازه‎ای خسته شود که دیگر به درد دنیا و آخرت نخورد یا آن‎که اوقات بیکاری زیاد شود.
در آموزه های قرآنی، اوقات به مناجات، معاش، فراغت تقسیم می شود و چیزی به نام وقت "بیکاری" نداریم.
به طور مثال اگر زمانی، اوقات معاش مورد نیاز نبود باید از این اوقات برای فراغت و مناجات استفاده کرد، باید توجه داشت که تفریح از لوازم زندگی بشر است.

سبک زندگی توحیدی
مقام معظم رهبری فرمودند «توحید صرفاً یک نظریه فکری و فلسفی نیست؛ بلکه روش زندگی برای انسان هاست» پس اگر توحید در جامعه بشری تحقق پیدا کند، به دنیایی آباد و در خدمت تعالی و تکامل انسان هم دست پیدا می‎کند.
باید تأثیر یقین به توحید، وحدانیت، مالکیت، رازق بودن، حکیم و صالح بودن خدا، اعتقاد به اینکه خدا روزی رسان است، بر سبک زندگی انسان تببین شود، انسان چقدر رزاقیت خداوند را در بحث اقتصادی زندگی به حساب می‌آورد؟
بر اساس آموزه های قرآنی، آنچه در عالم محقق می‌شود اعم از اعمال انسان، مشکلات وی، شادی‌ها و غم‌هایش هرکدام دارای علت است و شانس معنایی ندارد.
بلا نیز نیز دارای علت است، بعضی بلاها از نوع البلاء للولاء است.
علت آرامش نداشتن امروز غزه صلحی است که فلسطینی‌ها در گذشته از سر بی عرضگی با اسرائیل کردند.
علت برتری و استیلای غرب، تفکر نواندیشان دوره ی رنسانس، برای بهتر زندگی کردن است
این رابطه علت و معلولی بر زندگی روزانه نیز حاکم است از این رو انسان اگر دروغ نگوید دروغ نمی‌شنود، اگر آزار نرساند از همسایه آزار نخواهد دید.
اگر باعث توفیق و سرافرازی عده ای در غرب شده باشیم، در زندگی توفیق و سرافرازی [از دید اسلامی] نخواهیم داشت.
بازخورد اعمال در سه آیه قرآن به خوبی پیداست؛
- اگر نیکی می کنید، منت نگذارید، چون به خودتان نیکی کرده اید.
- بدی ها و شرور، نتیجه ی کارهای خودتان است.
- در واقع جهنمی وجود ندارد، جهنم با اعمال ما در حال ساخته شدن است! سیستم برزخ و جهنم همگی به وسیله کارهای ما ساخته می‌شود.
وضعیت در سبک زندگی نیز همین‌گونه است، هر عملی انسان مرتکب شود یا هر بلایی که سر دیگری در بیاورد، محو نمی‌شود، توبه فقط باعث بخشش خداوند و پاک شدن پرونده انسان می‌شود، اما آن عمل می‌ماند و چند سال بعد در زندگی خودش را نشان می دهد، اگر غیر از این باشد عدالت خدا زیر سوال می رود.
انسان وقتی با ایجاد فتنه یک زندگی را تلخ می‌کند اگر علاوه بر توبه، برای جبران فتنه آن زندگی را شیرین کرد که هیچ وگرنه عدالت خدا ایجاب می کند فتنه‌ای مانند همان ایجاد شود و زندگی خودش را تلخ کند.
درک هرچه بیشتر این رابطه علّی/معلولی بستگی به سطح ایمان انسان دارد.



نوشته شده در تاریخ جمعه 92/4/21 توسط 
تمامی حقوق مطالب برای سرباز ولایت محفوظ می باشد