سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سرباز ولایت
 

پیامبر اکرم صلى الله علیه و اله به جبرئیل فرمود: اى جبرئیل! حقیقت «توکل» بر خدا چیست؟ گفت: دانستن اینکه مخلوقات(غیرخدا)، نه ضررى مى‏رسانند نه نفعى، نه چیزى مى‏دهند، نه مانع چیزى مى‏گردند، باید از مخلوقاتش مأیوس گشت وقتى بنده به این درجه رسید، آنگاه براى غیر خدا کار نمى‏کند و قلبش به بیراهه نمى‏رود و از غیر او نمى‏هراسد و به غیر او دل نمى‏بندد، این است معناى توکل».

معنى توکل تکیه کردن بر خدا و اعتماد در تمامى امور زندگی و توجه نداشتن به وسایل ظاهری است...

آیا بهتر از خدا سراغ داریم؟

حالا که چنین است، پس چرا تکیه‏ات را به خداى خود قرار نمى‏دهى؟ آیا از خداى خود بهترى سراغ دارى؟ آیا داناتر، تواناتر و مهربانتر از خدا سراغ دارى؟ کسى‏که خداوندى چنین بخشنده و مهربان دارد، چرا به دیگرى دل بندد و به دیگرى جز او تکیه داشته باشد؟

پروردگارا! تو دل ما را قوى دار که فقط امیدمان تو باشى. در هر خطرى بگوییم یا الله و درهر وسوسه شیطانى بگوییم: یا رب.

بر خدا توکل کنید اگر مؤمن هستید.

شیطان را با متوکلین چکار؟

اگر قوت قلبت را به پروردگارت قرار دادى، اگر اهل توکل شدى، شیطان به دلت راه پیدا نمى‏کند. همان مثالى که قبلا ذکر شد، خیمه سلطنتى که برافراشته باشد، سگ پاسبان، بیگانه‏ها را از این بارگاه طرد مى‏کند؛ اما اگر کسى با سلطان آشنایى داشته باشد، تا از بیرون صدا زد اى صاحب خیمه! این سگ مرا آزار مى‏رساند، نهیب قهرش او را دور مى‏کند.

بلى اگر کسى با صاحب این عالم وجود ربطى پیدا کرد، دل به او خوش داشت؛ یعنى بر او توکل کرد، راستى استعاذه‏اش حقیقت دارد و شیطان را با او راهى نیست.

ترسى بر دوستان خدا نیست‏

انسان، دشمن زیاد دارد. در هر مقامى که باشد تا برسد به سر منزل مقصود نزد پروردگار توانا(134). این همه دشمن را طرد کردن آسان نیست. یگانه راهش توکل بر خداست. تو تکیه‏ات را قوى کن و تنها اعتمادت به خدایت باشد، هیچ ترسى بر تو نخواهد بود:

به درستى که دوستان خدا نه ترسى برایشان است و نه اندوهنا کند(135).

بدبخت کسى است که بى‏تکیه و بى‏سرپرست باشد. پناهى نداشته باشد. مانند کاهى است که به هر نسیمى متحرک مى‏شود و به این طرف و آن طرف کشانده مى‏گردد و تا شیطان هلاکش نکند، رهایش نمى‏سازد. برعکس، قوى کسى است که به قوى مطلق تکیه داشته باشد. عمرى از ما گذشته مبادا از توکل بى‏بهره باشیم.

لزوم توکل بر خدا در تمام عقبات‏

چنانچه در دنیا در برابر هر شدت و خطرى باید به خدا تکیه داشته باشى، پس از مرگ، عقباتى که در پیش دارى، همه جا به رب خود تکیه کنى. آن‏که همه شؤونت به اوست و از اوست، همه کاره خودت گردانى. در قبر، برزخ، مواقف قیامت، همه و همه تکیه‏ات کسى باشد که تو را به این جاها آورد. از هیچ به وجودت آورد و سر تکاملى تو را از مبدأ تا معاد سرپرستى فرمود: و ما توفیقى الا بالله علیه توکلت و الیه انیب.

توحید در توکل‏

انه لیس له سلطن على الذین ءامنوا و على ربهم یتوکلون‏(136).

توکل و تکیه مؤمن تنها به خداست بر خدا توکل کنید اگر ایمان آورده‏اید(137). لازمه توحید این است که توکل هم تنها به او شود. از هیچ‏کس و هیچ چیز نترسد جز از خدا و به هیچ‏کس و هیچ چیز هم امید نداشته باشد جز به خدا.

اگر توحیدش درست باشد هیچ وقت از فقر نمى‏ترسد. این ترسهایى که سد راه مى‏شود، از ضعف ایمان است وگرنه مؤمن از هیچ حرفى و پیشامدى متزلزل نمى‏شود؛ چون قوت قلب و تکیه‏اش فقط خداست.

خلاصه، نتیجه توحید در افعال، توحید در خوف و رجا و توکل و سایر جهات است.

این‏که باید مؤمن اهل توکل باشد، امر عقلى است. عقلا واجب است که به خدا توکل کرد؛ چون کارها همه به دست خداست، پس تکیه هم باید بر خدا باشد و این هم حقیقت لازم دارد، نه این‏که به زبان تنها بگوید: بر خدا توکل کردم‏(138). یا: کارم را به خدا واگذار نمودم‏(139). حال و قلب مى‏خواهد. دل انسان است که متوکل مى‏شود و گفتیم که از علم و حال و عمل پیدا مى‏شود. اساس توکل علم است و حقیقتش که نتیجه عمل است، حال مى‏باشد و آثارش عمل است.

راهکارهاى اهل توکل شدن‏

حقیقت توکل چیست و چکار باید کرد تا متوکل شد؟

توکل از ماده وکالت است. وکالت دو طرف دارد: موکل و متوکل علیه. کسى‏که وکیلى براى خودش مى‏گیرد، به او موکل و متوکل مى‏گویند؛ چنانچه آن‏که را وکالت داده و به او تکیه مى‏کند وکیل و متوکل علیه نامند.

خدا را وکیل بگیر و کار خودت را به او واگذار کن، نه دیگرى: ...فاتخذه وکیلا(140).


حضرت کاظم علیه السّلام در تفسیر آیه شریفه وَ مَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ فرمود : التَّوَکُّلُ عَلَى اللَّهِ دَرَجَاتٌ مِنْهَا أَنْ تَتَوَکَّلَ عَلَى اللَّهِ فِی أُمُورِکَ کُلِّهَا فَمَا فَعَلَ بِکَ کُنْتَ عَنْهُ رَاضِیاً تَعْلَمُ أَنَّهُ لَا یَأْلُوکَ خَیْراً وَ فَضْلًا وَ تَعْلَمُ أَنَّ الْحُکْمَ فِی ذَلِکَ لَهُ فَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ بِتَفْوِیضِ ذَلِکَ إِلَیْهِ وَ ثِقْ بِهِ فِیهَا وَ فِی غَیْرِهَا
توکل بر خداوند چند درجه دارد. از جمله آنکه در همه کارهایت به خداوند توکل کنى و هر پیش آمدى که برایت اتفاق افتاد از او راضى باشى و بدانى که خداوند جز خیر و سعادت برایت مقدر نمى‏کند، و از خیر خواهى و فضل و بخشش درباره تو کوتاهى نمى‏کند. و بدانى که در این کار نیز خداوند خیر تو را در نظر داشته است. پس با تفویض آنها به خداوند بر او توکّل کن و در همه اینها و غیر اینها به او اعتماد داشته باش (8)
پس حقیقت توکل اکتفا و اعتماد بر خداست

 



نوشته شده در تاریخ جمعه 92/5/4 توسط 
تمامی حقوق مطالب برای سرباز ولایت محفوظ می باشد