سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سرباز ولایت
 

با ایجاد محیطی گرم و آرام و با رابطه‌ای برمبنای تعامل سالم با فرزند می‌ شود به رشد توانایی‌های هوشی کودکان کمک کرد.نکات آموزنده زیر شما را در جریان تقویت هوش کودکانتان قرار می دهد:


با ایجاد محیطی گرم و آرام و با رابطه‌ای برمبنای تعامل سالم با فرزند می‌ شود به رشد توانایی‌های هوشی کودکان کمک کرد.نکات آموزنده زیر شما را در جریان تقویت هوش کودکانتان قرار می دهد:

1- خوردن صبحانه خوب و کامل باعث رشد درست مغز می شود، مغز ما برای رشد صحیح غذای سالم و کافی هم نیاز دارد؛ اگر صبح کمی زودتر بیدار شوید و برای کودکان صبحانه بچینید و محیطی شاد برای خوردن صبحانه فراهم کنید بیست درصد انژی لازم را در همان ابتدای روز برای او مهیا کرده اید شما با این روش تمرکز فرزند خود را بالا می برید.
2- بازیها ساده به همان میزان غذای خوب  درتکامل هوش ‌شناختی فرزند شما موثر است. بازی مناسب خود نوعی تمرین مغز به شمار می رود. در دوران نوزادی با در آغوش گرفتن کودک و بازیهای کلامی به رشد بهتر هوش کمک می کنید. کمی هم بزرگتر که شود بازی هایی برای توجه حواس فراهم کنید، می شود این کار را با شبیه سازی بازی هایی در اینترنت با ظروف و لوازم دم دست شما انجام داد تا سلول های مغز او درستی را از نادرستی تشخیص دهد.
3- قایم موشک، بازی‌های نمایشی مثل پانتومیم و حتی تشخیص بو‌ با چشم بسته به رشد هوش کودک کمک می‌کند.
4- کودکان بزرگتر، بازی‌های فکری که بچه‌ها خودشان انتخاب می‌کنند مثل پازل و بعضی از بازی‌های رایانه‌ای در زمان‌های محدود می‌تواند مؤثر باشد.
5- صحبت های کودک و والدین مثل حرف‌زدن، گوش‌کردن به هم، توجه به هم، سؤال پرسیدن و نظر خواستن، در قدرت هوش بچه‌ها اثر‌گذار است.مثلا شاید شما معلم خصوصی ریاضی باشید از شاگردانتان با آنها صحبت کنید یا از کارتان برایشان تعریف کنید.
6- اگر پدر و مادر اهل مطالعه کتاب باشند به راحتی می‌توان ایده تشویق کودکان به خواندن کتاب و مجلات را برای افزایش هوش عملی کرد.کتاب خواندن سلول‌های مغز را فعال و زمینه تجربه‌اندوزی و آزمون و خطای کمتر را به بچه‌ها هدیه می‌کند. برای بچه‌ها کتاب بخوانید و اجازه بدهید هر سؤالی دارند از شما بپرسند و به آنها با حوصله و دقت جواب دهید. حتما شما هم بعد از خواندن کتاب از کودک خود درباره شخصیت‌ها و اتفاقات داستان سؤال بپرسید. از او بخواهید درباره داستان کتاب نقاشی هم بکشد.
7- سرزنش و مقایسه بچه‌ها را کنار بگزارید. ممکن اسن کودکان خوشحال شوند در ابتدا که هوش آنها را به رخ دیگران بکشیم اما کم کم آنها را تحت فشار قرار می دهید
8- شاید فکر کنید هر فرد نابغه و باهوش موفقی، قطعا خانواده مرفه و بدون مشکلی داشته. اما بهتر است بدانید که اغلب افراد موفق دنیا زندگی‌های سخت و پر از رنجی داشته‌اند. شاید راز این شکوفایی در این باشد که ذهن افراد در شرایط سخت و چالش‌انگیز مجبور می‌شودکه اطلاعات را پردازش و راه‌‌حل‌یابی کند. در خانواده به‌دنبال ایجاد محیط مصنوعی و گلخانه‌ای که در آن بچه‌ها به رشد هوشی برسند، نباشید، به آنها فرصت فکر کردن و حل مسئله بدهید.حتی در مواقع زیاد لازم نیست برای درسهایی که سخت یاد می گیرند مثل ریاضی یا عربی معلم خصوصی ریاضی بگیرید یا تدریس خصوصی ریاضی را دنبال کنید بگزارید خوب درک کنند تدریس خصوصی عربی یا معلم خصوصی عربی لازم نیست بگزارید ریشه یابی لغات را بفمهند.
9- خلاقیت را در کودک رشد دهید. روش مونته سوری را هم امتحان کنید، یکی از راه‌های رشد خلاقیت این است که به جای اینکه همه چیز را حاضر و آماده در اختیارش بگذارید، به او کمک کنید تا از وسایل و ابزارهای دم دستی و غیرقابل استفاده، وسایل مورد نیاز خودش را بسازد. به او فرصت بدهید فکر کند که چگونه می‌تواند به کمک یک لوله مقوایی که از انتهای یک دستمال کاغذی رولی باقی مانده است و چند تکه پارچه و چسب و... یک جامدادی رومیزی برای خودش بسازد.
منبع:تبیان

 

 




نوشته شده در تاریخ دوشنبه 93/7/14 توسط 
تمامی حقوق مطالب برای سرباز ولایت محفوظ می باشد