سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سرباز ولایت
 

داشتن فرزند سالم وصالح آرزوی انکارناپذیر هر انسانی است واین آرزو محقق نمی شود مگر با احساس مسئولیت وتلاش در تربیت صحیح واصولی واسلامی فرزندان.پدربودن ومادر بودن مسئولیتی بسیار سنگین است و والدین باید قبل از تولد و از زمان انتخاب همسر به فکر تربیت فرزندان باشند چراکه بزرگترین خدمتی که پدر می تواند به فرزندان خود کند انتخاب مادری صالح برای فرزندان آینده خویش است وبالعکس.صالح بودن والدین شرط اساسی صالح تربیت کردن فرزندان است چرا که "فرزندان ما همان طور که هستیم خواهند شد نه آن طور که می خواهیم"!!کسانی که خواهان فرزندصالح هستند قبل از هرچیز خود باید صالح باشند ومراقب رفتار وگفتار خویش.باید از قبل  آگاهی لازم را درباره اصول و روش تربیت صحیح واسلامی ازطریق مطالعه ومشاوره کسب نمایند.

برای تربیت صحیح ودرست،اصولی وجود دارد که مهم ترین آن ها...

 

برای تربیت صحیح ودرست،اصولی وجود دارد که مهم ترین آن ها "لقمه حلال" است. لقمه حرام آثار شوم فراوانی در زندگی انسان دارد که در ذیل به برخی از آنها اشاره می شود.

معصوم(ع)می فرماید:" لقمه حرام انسان را لخت می کند" امروزه مهم ترین عامل بدحجابی لقمه حرام است.بدحجابی دلایل مختلفی دارد مانند: بالارفتن سن ازدواج،ضعف ایمان،ماهواره ها،فیلم های مبتذل ومستهجن،تربیت ناصحیح،خودنمایی منفی،نداشتن عزت نفس،دوستان ناباب و...ولی مهم ترین عامل بدحجابی لقمه حرام است.مهم ترین عامل تربیت فرزندان صالح  پرهیز از ارتزاق حرام است.تمامی مباحث تربیتی یک طرف ولقمه حلال هم یک طرف! با وجود  درآمدنامشروع وحرام تمامی تلاش های تربیتی بی نتیجه است.کسب حرام باعث می شود که فرزندان آدمی ناصالح باشند.

لقمه حرام باعث می شود که انسان در مقابل ولی خدا وامام عصر خویش بایستد وبجنگد.همچنانکه در واقعه عاشورا امام حسین (ع) فرمود:"ملئت بطونهم من الحرام" شکم های آنها از حرام پرشده است.

لقمه حرام باعث می شود که انسان حق را نپذیرد وبه باطل گرایش داشته باشد.یکی از مهم ترین عوامل فتنه88 لقمه حرام بود که باعث شد در عاشورای88 عده ای حرمت شکنی کرده وکف وسوت بزنندوهلهله کنند.لقمه حرام،بصیرت را از انسان می گیرد. لقمه حرام نه تنها باعث نمی شود که روزی انسان زیاد شودبلکه روزی انسان را کم می کند وبرکت از رزق و زندگی برداشته می شود.

 

یکی از مهم ترین عوامل قضا شدن نماز شب ونماز صبح لقمه حرام است.به گونه ای که یکی از بزرگان با خوردن چند لقمه از غذای یک فرد رباخوار(ندانسته) چهل شب نماز شبش ترک شده وبه سختی برای نماز صبح بیدار می شده است.لقمه حرام باعث می شود که دعای انسان مستجاب نشود.یکی از مهم ترین عوامل بیماریهای صعب العلاج ولاعلاج لقمه حرام است.لقمه حرام مادر بسیاری ازمفاسد و رذایل بوده ومهم ترین ابزار شیطان است.لقمه حرام قساوت قلب می آورد.لقمه حرام باعث می شود که انسان عاقبت بخیر نشود!!

دلایل زیادی وجود دارد که باعث می شود انسان در ورطه لقمه حرام بیفتد که عبارتند از :حرص وطمع وعجول بودن وجهل و ولخرجی و...ولی مهم ترین عامل،عدم ایمان به "توحید در رازقیت"خداست.توحید در رازقیت یعنی اینکه رازق تنهاخداست ولاغیر(لا رازق الاالله) به قول حافظ شیرازی:...برسرهر خوان که بنشستم خدا رزاق بود...اگر در موقع اذان اکثر مغازه ها باز است به خاطرشرک در رازقیت است چرا که رازق را مشتری می دانند نه خدا را ،اگر رشوه خواری ورباخواری وکلاهبرداری و...در جامعه زیاد است،اگر بعضی از خانواده به خاطر ترس از فقر مانع بچه دار شدن می شوند،اگر اکثر افراد جامعه خمس وزکات مالشان را نمی پردازند،اگر به افراد پولدار وثروتمند در جامعه وبانک ها بیشتر احترام می کنند،اگر در بعضی مغازه ها برای فروش بیشتر از زنان بزک کرده وموسیقی حرام استفاده می شود، به خاطراین است که دیگران  را رازق می دانند نه خدا را واین شرک خفی است که اکثر ما دچار آن هستیم.رزق و روزی ما فقط وفقط دست خداست ودیگران نمی توانند آن را کم وزیاد کنند....

چندنکته تربیتی:

1-در محبت به فرزندان نه افراط داشته باشید ونه تفریط، نه سخت گیرباشید نه سهل انگار، بلکه متعادل رفتار کنید

2-برای فرزندان نامی نیکو و مذهبی انتخاب کنید چرا که اسم در شخصیت فرزندان تاثیر زیادی دارد.متاسفانه برخی با تبلیغ اسامی ایرانی و...می خواهند اسامی اسلامی ومذهبی کمرنگ شود.

3-والدین باید در رفتار با فرزندان هم آهنگ باشند ومتناقض رفتار نکنند

4-مادر با وضو به فرزندان خود شیر دهد.

5-به فرزندان خود شخصیت دهید وهرگز او را تحقیر وتوهین نکنید.

6-زیاد امرو نهی به فرزند نکنید تا جرات ونافرمانی نکند وباعث لجبازی فرزند نشود

7-برای تربیت جنسی فرزندان ،والدین نخست باید به آنها بیاموزند که سرزده وارد اتاق آنها نشده واجازه بگیرند.

8-لوس کردن کودک باعث خودرای شدن وبی اراده شدن وضعف اعتماد به نفس او می شود.

9-برای کودکان خود دعا کنید وبا خود به مجالس مذهبی ومسجد ببرید.

10-خانواده ها باید از بین فرزندان وماهواره یکی را انتخاب کنند!بنا به دلایل متعدد تاثیر منفی ماهواره بیش از تاثیر مثبت آن است.ریشه بسیاری از طلاق ها ومدگرایی وبزک کردن واعتیاد وبزهکاری ها وبی اعتقادی ها و...ماهواره است.ماهواره مارخوش خط وخال وخمپاره ای است که بنیان خانواده را ویران می کند.

منابع:

1-ریحانه بهشتی،سیما میخبر

2-کودک زیبای من،اعظم قاسمی

3-راز داشتن فرزندصالح،عطیه صادق کوهستانی



نوشته شده در تاریخ جمعه 93/9/21 توسط 
تمامی حقوق مطالب برای سرباز ولایت محفوظ می باشد