سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سرباز ولایت
 

هفته گذشته حجت الاسلام دکتر نبویان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در خصوص آنچه که در جلسه غیر علنی مجلس نمایندگان با ظریف و عراقچی گذشت  توضیحاتی به رسانه ها داد. ایشان صریحا اعلام کردند که عراقچی در این جلسه اعلام کرده که تیم دیپلماسی هسته ای بازرسی مدیریت شده از مراکز نظامی توسط آژانس و اجرای پروتکل الحاقی را در مذاکرات با امریکا پذیرفته است و مطابق متن بیانیه لوزان نیز آن را اثبات نموده اند.
حجت الاسلام دکتر سید محمود نبویان اظهار داشت: «متاسفانه در بیانیه لوزان آقایان (تیم دیپلماسی هسته ای ) به انجام چندین کار تعهد دادند و توافق کردند. اولا کد 3.1 را انجام بدهند، دوما اینکه پروتکل الحاقی را داوطلبانه عمل بکنند و سومین نکته اینکه دسترسی های فراتر از پروتکل بدهند.
در یکی از پاراگراف هایی که در بیانیه لوزان آن را امضاء کردند آمده است استفاده از تکنولوژی های مدرن در بازرسی ماموران آژانس داده شده است، همچنین در انتهای پاراگراف آمده است «including to clarify past and present issues» " تا موضوعات گذشته و جاری را روشن کنیم". یعنی آقایان تعهد دادند تا آژانس موضوعات گذشته باقی مانده و موضوعات جاری را روشن سازی بکند. یعنی در مجموع تعهد به انجام کد 3.1، استفاده از تکنولوژی های مدرن تر بازرسی، دسترسی های فراتر از پروتکل و حل موضوعات گذشته چیزی بوده که تا به اینجا این تیم پذیرفته است.»
وی در ادامه افزود: «دو نکته به آن اشاره می کنم: اولین نکته اینکه تکنولوژی های مدرن به معنای دوربین های آنلاین خواهد بود. و اما از همه مهمتر نکته دوم یعنی پروتکل الحاقی می باشد. در پروتکل الحاقی دو مسئله بسیار مهم ذکر شده است. مسئله اول اینکه دسترسی ها صرفا منحصر به سایت های هسته ای نخواهد بود. این به معنای این خواهد بود که آقایان در لوزان توافق کرده و تعهد دادند آژانس سایت های نظامی را هم به اسم پروتکل الحاقی بازرسی نماید. مسئله دوم مهم در پروتکل الحاقی این است که نظارت ها در پروتکل الحاقی (any time and any where) هست، یعنی هر زمان و هر مکان که خواسته اند. پس فردا اگر نکته ای را منافقین به آنها اعلام می کردند، آنها نیز اعلام می کنند که خواهان بازرسی از آن مکان هستند. هر نقطه نظامی را، هر کارخانه موشک سازی و غیره. این آقایان تعهد دادند که این بازرسی ها انجام بشود و این جای تعجب دارد.»
دکتر نبویان ادامه داد: «اینکه من می گویم تعهد دادند در کجا نوشته شده است؟ در بیانیه لوزان آمده است:
 A set of measures have been agreed to monitor the provisions of the JCPOA including implementation of the modified Code 3.1 and provisional application of the Additional Protocol
یعنی مجموعه ای از اقدامات که من آنها را برشمارده ام مثل 3.1 و پروتکل الحاقی و چند مورد دیگر پذیرفته شده است. Have been agreed ماضی نقلی است، حال کامل است. یعنی مورد توافق قرار گرفته است. ننوشته will be agreed. در لوزان متاسفانه آقای ظریف و آقای عراقچی این توافق را کرده اند که این کارها انجام بشود. یعنی گفتند پروتکل الحاقی را انجام داده و اجرا می کنیم که نظارت ها در آن منحصر به سایت های هسته ای نیست و سایت های نظامی را هم شامل می شود و دوم اینکه هر نقطه و هر زمان در ایران. هر زمان و هر مکانی که این ها تقاضا کردند باید در اختیارشان قرار دهیم.» وی همچنین خاطر نشان کرد: «نکته جالبتر انتهای این پاراگراف است که نوشته شده که ما باید موضوعات گذشته باقی مانده و جاری را روشن کنیم.
حال موضوعات گذشته ای که آژانس بدنبالش است چیست؟ آژانس در یکی از این گزارش ها که باقی مانده و از گذشته است و از نظر آژانس باید شفاف سازی در خصوص آن صورت پذیرد می گوید:
1- شما باید تمامی دانشمندان هسته ای خود را در اختیار ما قرار دهید. متاسفانه این آقایان تعهد دادند که این کار را انجام دهند. این گزارش که برای 1/12/1393 تقریبا دو سه ماه پیش است در بند هفت آن آمده: «شورای حکام در قطعنامه مورخ نوامبر 2011 خود تاکید کرد که برای ایران و آژانس ضروریست به منظور حل و فصل تمامی مسائل محتوایی باقی مانده با هدف روشنگری در خصوص آنها شامل دسترسی به تمامی اطلاعات مربوطه، مستندات، سایت ها، مواد و اشخاص در ایران به گفتگوهای خود شدت بخشد.» در بحث هسته ای اشخاص به چه کسانی می گویند؟ معلوم هست. دانشمندان هسته ای.»
این نماینده مجلس در ادامه گفت: «آقایان تعهد دادند این دانشمندان را در اختیار آژانس قرار دهند.
2- تیم دیپلماسی هسته ای دولت یازدهم تعهد داده اند تمام مراکز نظامی، تمام تجهیزات، تمام موشک ها و تمام متخصصین نظامی را هم در اختیار آژانس قرار بدهند. این جزء تعهداتی است که آقایان آن را توافق کردند. این خیلی مهم و واقعا دردناک است. این ناخواسته است و شاید به آن توجه ندارند؛ این خیانت بزرگی به منافع ملی است. بند 63 همین گزارش می گوید: گزارشهای قبلی مدیر کل مسایل باقیمانده مربوط به ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته ای ایران و اقداماتی را که لازم است ایران برای حل این مسایل انجام دهد مشخص نموده اند.»
وی همچنین افزود: «در ادامه بند 63 این گزارش آمانو آمده است:  ایران ملزم شده است تا بطور کامل با آژانس در زمینه همه موضوعات باقیمانده بویژه آنها که نگرانی در مورد ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته ای ایران را بالا می برد، همکاری نماید که این امر شامل اجازه دسترسی بدون تاخیر به همه سایتها، تجهیزات، اشخاص و اسناد مورد درخواست آژانس می باشد.
پس دسترسی که مراکز و اشخاص نظامی را در اختیار آژانسی که اکثر مامورانشان جاسوس و مامور امریکا و اسرائیل هستند قرار می دهد، با تاسف کامل آقای ظریف و عراقچی تعهد آن را داده اند.»
دکتر نبویان در خصوص صحبت های انجام شده آقای عراقچی در کمیسیون امنیت ملی و صحن علنی مجلس گفت: «در کمیسیون امنیت ملی هم آمدند و همین را گفتند. گفت ما همین را در توافق قرار دادیم، اجازه آن را دادیم ولی منتها بازرسی مدیریت شده نسبت به مراکز نظامی انجام می شود.
دیروز هم آمدند در جلسه غیر علنی مجلس در مقابل 80-270 تا نماینده عینا همین را گفتند. منتها حرفشان چه بود؟ می گفتند پروتکل الحاقی را قبول داریم و دسترسی به مراکز هسته ای را هم اجازه می دهیم و ما این را پذیرفتیم. این بازرسی ها شامل مراکز نظامی هم می شود. این صحبت های آقای عراقچی است. ایشان در ادامه گفت؛ منتها ما مدیریت شده چشم آنها را می بندیم و می بریم آنجا و می گوییم GPS تان را روشن کنید. اولا آقای عراقچی شما اصلا متوجه هستی چه می گویی؟ شما اصلا تخصص دارید؟ وقتی که GPS دقیقا آن نقطه را پیدا کند و با موشک همان نقطه را بزند. یعنی ما سایت ها و امکانات نظامی خود را برای سوء استفاده آنها در دسترس قرار دادیم.» نماینده مردم تهران،‌ری و اسلامشهر با اظهار تعجب از تکذیبه عراقچی اظهار داشت: «تعجب می کنم که چرا آقای عراقچی به شعور همه نمایندگان مجلس اهانت می کند. شنیدم ایشان صحبت های خود را تکذیب کرده است. نه آقای عراقچی صریحا این جملات را گفتید. هم نوار صحبت های شما در کمیسیون امنیت ملی و هم جلسه غیر علنی مجلس دیروز است. صادقانه برخورد بکنید.»
عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان مجلس در ادامه افزود: «نکته بعدی این است که این اقدامات تیم دیپلماسی هسته ای در تضاد با منافع ملی و فرمایشات مقام معظم رهبری هست. این اقدامات کشور را به سمت جنگ خواهد برد. چرا که اگر امریکا مراکز نظامی را به راحتی شناسایی بکند و اینکه چه چیزهایی در آنجا داریم و دانشمندان نظامی ما چه کسانی هستند که منجر به آن خواهد شد که اولا ترور دانشمندان هسته ای و نظامی مان آغاز خواهد شد.»

منبع:9دی



نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 94/3/13 توسط 
تمامی حقوق مطالب برای سرباز ولایت محفوظ می باشد