سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سرباز ولایت
 

آیا اشتغال زن برای خانواده وجامعه وخود زنان مفید است یا مضر؟فواید وزیان های اشتغال زن کدامند؟چه پیامدهاوآسیب هایی در اشتغال زنان وجود دارد؟رابطه اشتغال زنان وطلاق چقدر است؟نقش زن در خانواده وجامعه چیست؟دیدگاه اسلام درباره اشتغال زنان چیست؟اسلام طرفدار زن هست یا مرد؟...در این نوشتار به آسیب شناسی اشتغال زنان می پردازیم:

جاِِِِِِیگاه زن در خانواده

اهمِِِِِِیت خانواده بر کسِِِِِِی پوشِِِِِِیده نِِِِِِیست ، محورِِِِِِیت و نقش حِِِِِِیاتِِِِِِی و زِِِِِِیر بناِِِِِِی آن در تربِِِِِِیت نسل ، سامان بخشِِِِِِی به فکر و اعصاب افراد خانواده و از آن جمله مرد ، و تشکِِِِِِیل هسته اصلِِِِِِی جامعه ، روشن است .(7)

علاوه بر بسِِِِِِیارِِِِِِی از نقش هاِِِِِِی پِِِِِِیدا و ناپِِِِِِیدا زن در خانواده دو نقش اصلِِِِِِی و محورِِِِِِی دارد .

1- زن درخانه سازنده مجدد شخصِِِِِِیت ، تواناِِِِِِیِِِِِِی وکارآِِِِِِیِِِِِِی مفِِِِِِید مرد است . آرامش و سکونِِِِِِی را که زن به مرد مِِِِِِی بخشد به هِِِِِِیچ شِِِِِِیوه و ابزارِِِِِِی نمِِِِِِی توان پدِِِِِِید آورد .(8) به گفته وِِِِِِیل دورانت ، زن از آنجا که مرد خِِِِِِیالِِِِِِی سرگردان را به مرد فداکار و پاِِِِِِی بست به خانه و کودکان خود تبدِِِِِِیل مِِِِِِی سازد ، عامل حفظ و بقاِِِِِِی نوع است .(9)

زن در خانواده ، ناخداِِِِِِی را مِِِِِِی ماند که کشتِِِِِِی خانواده را به کمک و همِِِِِِیارِِِِِِی اعضاء ، از گردابهاِِِِِِی روزگار به ساحل سلامت و آرامش مِِِِِِی رساند .

2- رسالت مادرِِِِِِی زِِِِِِیباترِِِِِِین و با شکوه ترِِِِِِین هنرنماِِِِِِیِِِِِِی زن است و جز زنان کسِِِِِِی را توان انجام اِِِِِِین نقش نِِِِِِیست .

باِِِِِِید زن تندرستِِِِِِی را که به کودکش شِِِِِِیر مِِِِِِی دهد نقطه اعلاِِِِِِی زِِِِِِیباِِِِِِیِِِِِِی عالم بدانِِِِِِیم .(10)

نقش مادران در سعادت و شقاوت فرزندان بسِِِِِِیار مهم است و بِِِِِِیش از پدران در ساختن و ِِِِِِیا وِِِِِِیران کردن بناِِِِِِی شخصِِِِِِیت کودکان موثر هستند .

زنان باِِِِِِید به اِِِِِِین مسئله برسند که نقش مادرِِِِِِی اصولِِِِِِی ترِِِِِِین و برازنده ترِِِِِِین نقشِِِِِِی است که آنان در زندگِِِِِِی دارند و تکامل و رشد مادِِِِِِی و معنوِِِِِِی و حتِِِِِِی سلامتِِِِِِی جسمِِِِِِی آنان در پرتو اِِِِِِیفاِِِِِِی اِِِِِِین نقش است .

 

زن مظهر عطوفت ورحمت و جمال الهی است و روحی لطیف وعاطفه ای قوی دارد.زن محوروستون خانواده ومربی اصلی جامعه است ونقش او بیشتر فرهنگی وتربیتی وپرستاری است نه اقتصادی... وبه همین دلیل وظیفه کسب درآمد خانواده از دوش او برداشته شده وبه مردان واگذار شده است.

زن سه وظیفه عمده در خانواده دارد که عبارتنداز:

1-نیکو همسرداری کردن وتمکین نیازهای وی که اجری همانند جهاد در راه خدا را دارد(جهادالمراه حسن التبعل...)

2-تربیت فرزندان صالح ومومن

3-مدیریت داخلی خانه وخانه داری

اسلام نه طرفدار مرد هست ونه طرفدار زن!بلکه اسلام طرفدار "خانواده"است....


کار زنان

کار از بدو زندگِِِِِِی اولِِِِِِیه بشر وجود داشته و با حِِِِِِیات او عجِِِِِِین بوده است .

در انسان هاِِِِِِی اولِِِِِِیه ، شکار و تهِِِِِِیه خوراک ، بر عهده مردان و نگهدارِِِِِِی از فرزندان به عهده زنان بوده . در دوره کشاورزِِِِِِی هم کشت و کار به مردان و انجام دادن امور خانه و نگهدارِِِِِِی از فرزندان ، به عهده زنان بود. اما گاهِِِِِِی زنان در کشاورزِِِِِِی به مردان کمک مِِِِِِی کردند گرچه کسانِِِِِِی چون بولدِِِِِِینگ و گوردن چاِِِِِِیلد براِِِِِِین اندِِِِِِیشه اند که کشاورزِِِِِِی با کج بِِِِِِیل ،

ظروف سفالِِِِِِی ، نخرِِِِِِیسِِِِِِی ، بافندگِِِِِِی و ساخت اسِِِِِِیا کشف زنان بوده است و نخستِِِِِِین بار آنان متوجه جوانه زدن غلات شده اند و زمِِِِِِینه رشته هاِِِِِِی قابل توجهِِِِِِی از فنون و علوم را فراهم آورده اند (11).

زن ومرد به قدمت تارِِِِِِیخ بشرِِِِِِی ، همدم و ِِِِِِیاور ِِِِِِیکدِِِِِِیگر در انجام امور و کارها بوده اند و تقسِِِِِِیم کار نا نوشته و نا پِِِِِِیداِِِِِِیِِِِِِی بِِِِِِین اِِِِِِین دو جنس صورت گرفته است و در اِِِِِِین تقسِِِِِِیم کار ، جنسِِِِِِی متعارض جنس دِِِِِِیگر نشده است . در نوع تقسِِِِِِیم بندِِِِِِی و واگذارِِِِِِی مشاغل ، عموما کار هاِِِِِِی بِِِِِِیرون از منزل به مردان ، و کار هاِِِِِِی درون خانه به رنان داده شده است . مردان کار هاِِِِِِی سخت و شاقِِِِِِی که احتِِِِِِیاج به قدرت بدنِِِِِِی و فکرِِِِِِی زِِِِِِیاد دارد را انجام مِِِِِِی دادند و زنان به کارهاِِِِِِیِِِِِِی که ظرافت و نِِِِِِیروِِِِِِی کمترِِِِِِی مِِِِِِی خواست مِِِِِِی پرداختند .

اِِِِِِین برداشت که زنان از لحاظ آفرِِِِِِینش ، ضعِِِِِِیف و مردان از لحاظ فطرِِِِِِی قوِِِِِِی افرِِِِِِیده شده اند ، از رهِِِِِِیافتهاِِِِِِی دِِِِِِیرِِِِِِینه و پر سابقه در توجِِِِِِیه اختلاف زن و مرد در نوع مشاغل به شمار مِِِِِِی رود .(12)اما در دوران هاِِِِِِی گذشته کار در خانه انجام مِِِِِِی شد و محل زندگِِِِِِی و محل کار از هم جدا نبود . خانواده به عنوان ِِِِِِیک واحد تولِِِِِِیدِِِِِِی ، عمدتا در پِِِِِِی تولِِِِِِید کالاها و خدمات براِِِِِِی مصرف اعضاِِِِِِی خود بوده (13). و زن در کنار امور خانه دارِِِِِِی به تولِِِِِِید کالاها و خدمات نِِِِِِیز مشغول بوده است .

انقلاب صنعتِِِِِِی

انقلاب صنعتِِِِِِی و اختراع ماشِِِِِِین ، دگرگونِِِِِِیهاِِِِِِیِِِِِِی را به طبع در جامعه و خانواده سبب شده است در پِِِِِِی تغِِِِِِیِِِِِِیرات فکرِِِِِِی ، اقتصادِِِِِِی و علمِِِِِِی ، نهاد خانواده دستخوش فراز ها و نشِِِِِِیب هاِِِِِِی زِِِِِِیادِِِِِِی شد و خانواده از حالت گسترده و تولِِِِِِیدِِِِِِی به خانواده ِِِِِِی هسته اِِِِِِی مصرف کننده تبدِِِِِِیل شد و محل کار از خانه جدا شده و انقلاب صنعتِِِِِِی موجب شد که زن هم وارد بازار صنعت و تولِِِِِِید بشود ... زنان کارگران ارزان ترِِِِِِی بودن و کارفرماِِِِِِیان ، آنان را بر مردان سرکش سنگِِِِِِین قِِِِِِیمت ترجِِِِِِیح مِِِِِِی دادند .(14)

اِِِِِِین آغاز خروج زن از خانه و دور شدن از محِِِِِِیط خانوادگِِِِِِی بود و اِِِِِِین روند حرکت زنان تا به امروز ادامه داشته و با تبلِِِِِِیغات گشترده و فراگِِِِِِیر و جهانِِِِِِی به پِِِِِِیش مِِِِِِی رود و ابعاد تازه اِِِِِِی به خود مِِِِِِی گِِِِِِیرد .

کار و شغل

کار زن را نباِِِِِِید با اشتغال زن ِِِِِِیکسال دانسته و به ِِِِِِیک صورت مورد بررسِِِِِِی قرار داد .

کار زن از اول حِِِِِِیات بشرِِِِِِی وجود داشته است در حالِِِِِِی که اشتغال پدِِِِِِیده اِِِِِِی جدِِِِِِید و مدرن است . فعالِِِِِِیت زن احتِِِِِِیاج به انگِِِِِِیزه ندارد چون به تداوم حِِِِِِیات آدمِِِِِِی مربوط مِِِِِِی شود ولِِِِِِی در اشتغال موضوع فرق مِِِِِِی کند و انگِِِِِِیزه و خِِِِِِیزش را مِِِِِِی طلبد .

اشتغال زنان پدِِِِِِیده اِِِِِِی مجرد و جدا از ساِِِِِِیر پدِِِِِِیده ها نِِِِِِیست بلکه بدنبال خوِِِِِِیش به سازمان هاِِِِِِی مکمل و مجاور ( مهد کودک – خانه سالمندان ) نِِِِِِیاز دارد .

پِِِِِِیامد هاِِِِِِی اشتغال زنان

اشتغال زنان که از سوِِِِِِی برخِِِِِِی به عنوان رهاِِِِِِیِِِِِِی از اسارت زنجِِِِِِیرهاِِِِِِی کهن تعبِِِِِِیر شده است .(18) تاثِِِِِِیرات نسبتا گسترده اِِِِِِی را در پِِِِِِی دارد .

اشتغال زن با دگر گونِِِِِِیهاِِِِِِی بنِِِِِِیادِِِِِِی در ساختار جامعه ، روابط زن و شوهر ، سرنوشت کودکان تغِِِِِِیِِِِِِیر نظام ارزش هاِِِِِِی سنتِِِِِِی ، توزِِِِِِیع نقش ها ، و غِِِِِِیره روبرو است .

کار زنان در خارج از خانه پِِِِِِیامد هاِِِِِِی مثبت و منفِِِِِِی زِِِِِِیادِِِِِِی دارد . با بررسِِِِِِی اِِِِِِین پِِِِِِیامد ها و دسته بندِِِِِِی آنان به خانوادگِِِِِِی و اجتماعِِِِِِی – فرهنگِِِِِِی و اخلاقِِِِِِی – روانِِِِِِی و عاطفِِِِِِی – و اقتصادِِِِِِی ، مِِِِِِی توان به تاثِِِِِِیرات مثبت و منفِِِِِِی اِِِِِِین پدِِِِِِیده اجتماعِِِِِِی پِِِِِِی برد .

پِِِِِِیامد هاِِِِِِی خانوادگِِِِِِی و اجتماعِِِِِِی

زنانِِِِِِی که در بِِِِِِیرون از خانه به شغل ِِِِِِیا تحصِِِِِِیل مشغولند به نوعِِِِِِی در تغِِِِِِیِِِِِِیر الگوهاِِِِِِی خانواده و اجتماع اثر مِِِِِِی گذارند دخترانِِِِِِی که تحصِِِِِِیل مِِِِِِی کنند در امر ازدواج و تاهل با مشکل روبرو مِِِِِِی شوند و به نوعِِِِِِی با تساهل و غفلت از کنار اِِِِِِین موضوع مِِِِِِی گذرند و هر چه سن و تحصِِِِِِیلات افزاِِِِِِیش پِِِِِِیدا کند مِِِِِِیزان ازدواج و تشکِِِِِِیل خانواده و ِِِِِِیافتن همسرِِِِِِی مناسب با چالش هاِِِِِِی فراوانِِِِِِی روبرو مِِِِِِی شود .

زنان شاغل خانواده ، اجنماع را نسبت به خود متوقع و درخواست کننده مِِِِِِی سازند و به نوعِِِِِِی کار بِِِِِِیرون از خانه را وظِِِِِِیفه زن مِِِِِِی دانند .

زن باِِِِِِید محور اصلِِِِِِی خانواده و زندگِِِِِِی باشد و با اشتغال تمام وقت نقش محورِِِِِِی آنان در خانواده گرفته شده و اِِِِِِین باعث تمام پرِِِِِِیشانِِِِِِیها و نگرانِِِِِِیها در خانواده است .

پِِِِِِیامد هاِِِِِِی اقتصادِِِِِِی

نخستِِِِِِین کسِِِِِِی که از اشتغال زن متاثر مِِِِِِی شود ، خود زن است . با اشتغال وِِِِِِی وابستگِِِِِِی او به خانواده از بِِِِِِین مِِِِِِی رود وروابط عاطفِِِِِِی کم رنگ و پر تنش مِِِِِِی شود . با افزاِِِِِِیش روز افزون زنان شاغل ، موقعِِِِِِیت هاِِِِِِی شغلِِِِِِی مردان کمتر شده و به بِِِِِِیکارِِِِِِی مردان مِِِِِِی انجامد و نتِِِِِِیجه آن افزاِِِِِِیش آمار جراِِِِِِیم و بزهکارِِِِِِی هاِِِِِِیِِِِِِی است . بهبود سطح تغذِِِِِِیه و رفاه خانواده با شاغل شدن زن نِِِِِِیز ارتباط دارد ، اما اگر با رِِِِِِیز بِِِِِِینِِِِِِی به جوانب مسئله بنگرِِِِِِیم در مِِِِِِی ِِِِِِیابِِِِِِیم که هزِِِِِِینه هاِِِِِِی جانبِِِِِِی تحمِِِِِِیلِِِِِِی ، در اثر فقدان حضور مادر بِِِِِِیشتر از در آمد زنان شاغل است . مانند هزِِِِِِینه هاِِِِِِی : اِِِِِِیاب و ذهاب ، مهد کودک ، کلاس هاِِِِِِی جبرانِِِِِِی و تفرِِِِِِیحِِِِِِی ، گرفتن وام و هزِِِِِِینه خدمتکار منزل – استفاده از غذاِِِِِِی حاضرِِِِِِی و آماده – تهِِِِِِیه وساِِِِِِیل کمکِِِِِِی منزل و غِِِِِِیره گراِِِِِِیش به مصرف بِِِِِِیشتر و خرِِِِِِید لوازم و امکانات ( ضرورِِِِِِی – غِِِِِِیر ضرورِِِِِِی )

پِِِِِِیامد هاِِِِِِی روانِِِِِِی و عاطفِِِِِِی

اشتغال تمام وقت زنان که با در نظر گرفتن رفت و آمد تقرِِِِِِیبا به 10 ساعت در روز بالغ مِِِِِِی گردد و با در نظر گرفتن حفظ فعالِِِِِِیت هاِِِِِِی خانگِِِِِِی و امور منزل به فشار مضاعف و استهلاک قواِِِِِِی جسمِِِِِِی و روحِِِِِِی زنان مِِِِِِی انجامد . امروزه فشار مضاعف به عنوان ِِِِِِیکِِِِِِی از مهمترِِِِِِین آثار اشتغال زنان مورد توجه است .

اشتغالات رسمِِِِِِی و معِِِِِِین و طولانِِِِِِی ، با روحِِِِِِیه انعطاف پذِِِِِِیرِِِِِِی زنان مغاِِِِِِیرت دارد . و به فشار هاِِِِِِی عصبِِِِِِی و بِِِِِِیمارِِِِِِیهاِِِِِِی روانِِِِِِی و همچنِِِِِِین کاهش کاراِِِِِِیِِِِِِی در نقش مادرِِِِِِی همسرِِِِِِی در محِِِِِِیط خانواده مِِِِِِی انجامد و از نشاط زن مِِِِِِی کاهد .

زن شاغل بِِِِِِیش از زن خانه دار در معرض استرس و آلودگِِِِِِی احساسِِِِِِی قرار مِِِِِِی گِِِِِِیرد (19).

خستگِِِِِِی زنان شاغل از کار بِِِِِِیرون از منزل کم تحرکِِِِِِی جنسِِِِِِی را در پِِِِِِی دارد و ارضاء نشدن جنسِِِِِِی زن و مرد از ِِِِِِیک دِِِِِِیگر و غِِِِِِیر فعال بودن در روابط زناشوِِِِِِیِِِِِِی ، شروع درگِِِِِِیرِِِِِِی و مشاجرت و بهانه گِِِِِِیرِِِِِِی ها را به دنبال دارد و گاهِِِِِِی به طلاق عاطفِِِِِِی و زمانِِِِِِی نِِِِِِیز به طلاق واقعِِِِِِی مِِِِِِی انجامد .

نوجوانِِِِِِی که مادران شاغل دارند بِِِِِِیشتر در معرض استقلال زود هنگام ، ناسازگارِِِِِِی و کناره گِِِِِِیرِِِِِِی از خانواده هستند و در مورد دختران در دوران نوجوانِِِِِِی و بلوغ ، زودتر مسئولِِِِِِیت خانه دارِِِِِِی را به عهده مِِِِِِی گِِِِِِیرند .

در روان شناسِِِِِِی اختلافِِِِِِی زن و مرد در مواجه با مشکلات اجتماعِِِِِِی ، بِِِِِِیان اِِِِِِین مطلب ضرورِِِِِِی است که زن از نظر ساخت بدنِِِِِِی و فِِِِِِیزِِِِِِیولوژِِِِِِی و روانشناسِِِِِِی تفاوت هاِِِِِِی آشکار با مرد دارد و اِِِِِِین تفاوت ها باعث شده اند که نقش اجتماعِِِِِِی زن غِِِِِِیر از نقش اجتماعِِِِِِی مرد باشد.(20) عادت ماهانه ، حاملگِِِِِِی ، ِِِِِِیأسگِِِِِِی ، و غِِِِِِیره ... که به فِِِِِِیزِِِِِِیک بدن زن ربط دارد در خلقِِِِِِیات و رفتار زنان دخالت مستقِِِِِِیم دارند و زنان شاغل بِِِِِِیشتر در معرض آسِِِِِِیب و کاستِِِِِِی هاِِِِِِی زمان بروز اِِِِِِین پدِِِِِِیده ها هستند .

پِِِِِِیامد هاِِِِِِی فرهنگِِِِِِی و اخلاقِِِِِِی

هر چه مِِِِِِیزان حضور رفت و آمد و اختلاط زن و مرد بدون در نظر گرفتن آسِِِِِِیب هاِِِِِِی جدِِِِِِی اخلاقِِِِِِی و دِِِِِِینِِِِِِی ، در جامعه بِِِِِِیشتر شود از سوِِِِِِی دِِِِِِیگر مِِِِِِیزان جراِِِِِِیم ، خشونتها و زمِِِِِِینه هاِِِِِِی گناه و غِِِِِِیره افزاِِِِِِیش مِِِِِِی ِِِِِِیابد . ( منظور حضور و اشتغال غِِِِِِیر ضرور و نابجا مِِِِِِی باشد ) مانند بسِِِِِِیارِِِِِِی از منشِِِِِِی گرِِِِِِی ها ، فروشندگِِِِِِی ها ، خدمات مصرفِِِِِِی ، رشته هاِِِِِِی دانشگاهِِِِِِی

که ارتباطِِِِِِی با زنان ندارد . فضاِِِِِِی فرهنگِِِِِِی و اخلاقِِِِِِی اجتماع و خانواده دچار آسِِِِِِیب مِِِِِِی شود. زنان شاغل در محاوره ها و رفت و آمد ها چون با اشخاص و افراد مختلفِِِِِِی سروکار دارند نوع برخورد هاِِِِِِیشان مردانه و آمرانه است ، ظرافت و لطافت در گفتار و رفتار در اِِِِِِین گونه زنان کم رنگ مِِِِِِی شود و اثر مستقِِِِِِیم در گوِِِِِِیش و رفتار فرزندان مِِِِِِی گذرد . همچنِِِِِِین نقش پدرِِِِِِی - همسرِِِِِِی در اِِِِِِین گونه خانواده ها ضعِِِِِِیف است ، چون نقش زن و مرد در خانواده دگرگون شده است . تخصص و تفکِِِِِِیک نقشها به حفظ نظام خانوادگِِِِِِی کمک مِِِِِِی کند و مبناِِِِِِی اجتماعِِِِِِی کردن کودک است ، نقش اقتصادِِِِِِی مرد و شغل وِِِِِِی قاطع ترِِِِِِین و تعِِِِِِیِِِِِِین کننده ترِِِِِِین پاِِِِِِیگاه حقوقِِِِِِی خانواده و نقش اصلِِِِِِی مرد در جامعه است .(21)

علائق زنان

با رجوع به علم روان شناسِِِِِِی و تجزِِِِِِیه و تحلِِِِِِیل عادات و خصوصِِِِِِیات و علائق زنان در مِِِِِِی ِِِِِِیابِِِِِِیم که دنِِِِِِیاِِِِِِی مرد با دنِِِِِِیاِِِِِِی زن بکلِِِِِِی فرق مِِِِِِی کند ، اگر زن نمِِِِِِی تواند مانند مرد فکر کند ِِِِِِیا عمل نماِِِِِِید از اِِِِِِین روست که زن و مرد جسم هاِِِِِِی متفاوت دارند . علاوه بر اِِِِِِین احساس اِِِِِِین دو موجود ، هِِِِِِیچ وقت مثل هم نخواهد بود و هِِِِِِیچگاه ِِِِِِیک جور در مقابل حوادث و اتفاقات عکس العمل نشان نمِِِِِِی دهند . زن ومرد بنا به مقتضِِِِِِیات جنسِِِِِِی رسمِِِِِِی خود ، به طور متفاوت عمل مِِِِِِی کنند و درست مثل دو ستاره روِِِِِِی دو مدار مختلف حرکت مِِِِِِی کنند ، آنها مِِِِِِی توانند همدِِِِِِیگر را بفهمند و مکمل ِِِِِِیکدِِِِِِیگر باشند ولِِِِِِی هِِِِِِیچگاه ِِِِِِیکِِِِِِی نمِِِِِِی شوند و بهمِِِِِِین دلِِِِِِیل است که زن ومرد مِِِِِِی توانند با هم زندگِِِِِِی کنند ، عاشق ِِِِِِیکدِِِِِِیگر شوند و از صفات و اخلاق ِِِِِِیکدِِِِِِیگر خسته و ناراحت نشوند .(22) وِِِِِِیژگِِِِِِی ها و انگِِِِِِیزه انتخاب نوع شغل دقِِِِِِیقا باِِِِِِید با روحِِِِِِیات و خلقِِِِِِیات زنان تناسب داشته باشند .

تصور ، ذهنِِِِِِیت و واقعِِِِِِیت تواناِِِِِِیِِِِِِی زن و مرد براِِِِِِی حرفه هاِِِِِِی خاص ، وِِِِِِیژگِِِِِِی هاِِِِِِیِِِِِِی را مِِِِِِی طلبد . در کتابت آفرِِِِِِینش ، زن و مرد در کنار هم هستند و هر ِِِِِِیک با توجه به وظاِِِِِِیف خاص، کارکرد هاِِِِِِی جداگانه اِِِِِِی دارند . زن ومرد سنگربانان دوسنگر و جبهه اند . زنِِِِِِی که وظاِِِِِِیف خاص خود را فراموش کرده و حرِِِِِِیصانه به دنبال تکالِِِِِِیف مردانه برود ، او در واقع خود و اهمِِِِِِیت نقش خود را نمِِِِِِی شناسد و لذا خوِِِِِِیشتن را موجودِِِِِِی حقِِِِِِیر مِِِِِِی داند و براِِِِِِی جبران اِِِِِِین حقارت کاذب ، پا در جاِِِِِِی مردان مِِِِِِی گذارد .(23)

اتو کلاِِِِِِین برگ نِِِِِِیز با صحه گذاشتن بر تفاوت هاِِِِِِی جسمِِِِِِی و روحِِِِِِی و علائق زن و مرد بر اساس داده هاِِِِِِی روان شناسِِِِِِی عقِِِِِِیده دارند که زنان بِِِِِِیشتر به کار هاِِِِِِی خانه و اشِِِِِِیاء و اعمال ذوقِِِِِِی علاقه نشان مِِِِِِیدهند و بِِِِِِیشتر مشاغلِِِِِِی را مِِِِِِی پسندند که نِِِِِِیاز به جابجاِِِِِِیِِِِِِی شدن در آنها نباشد و ِِِِِِیا کارهاِِِِِِیِِِِِِی را دوست مِِِِِِی دارند که در آنها باِِِِِِید مواظب و دلسوزِِِِِِی بسِِِِِِیارِِِِِِی خرج داد ... و زنان عموما احساساتِِِِِِی تر از مردان هستند .(24) همچنِِِِِِین آلکسِِِِِِیس کارل زِِِِِِیست شناس معروف فرانسوِِِِِِی معتقد است که هر دو جنس نمِِِِِِی توانند ِِِِِِیک قسم تعلِِِِِِیم و تربِِِِِِیت ِِِِِِیابند و مشاغل و اختِِِِِِیارات و مسئولِِِِِِیت هاِِِِِِی ِِِِِِیکسانِِِِِِی بعهده گِِِِِِیرند . زن از جهات زِِِِِِیادِِِِِِی با مرد متفاوت است ... و زنان باِِِِِِید به بسط مواهب طبِِِِِِیعِِِِِِی خود در جهت و مسِِِِِِیر سرشت خاص خوِِِِِِیش بدون تقلِِِِِِید کورکورانه از مردان بکوشند . وظِِِِِِیفه اِِِِِِیشان درراه تکامل بشرِِِِِِیت خِِِِِِیلِِِِِِی بزرگتر از مرد ها است و نباِِِِِِیستِِِِِِی آن را سرسرِِِِِِی گِِِِِِیرند و رها کنند .(25)

اشتغال و ارتباط آن با طلاق

اشتغال زنان در خارج از منزل در صدِِِِِِی از علل طلاق را به خود اختصاص مِِِِِِی دهد .

در دوره هاِِِِِِی قبل ِِِِِِیکِِِِِِی از مهم ترِِِِِِین دلا ِِِِِِیلِِِِِِی که زنان را در رابطه زناشو ئِِِِِِی نگاه مِِِِِِی داشد ،کسب امنِِِِِِیت مالِِِِِِی بود ، اما افزاِِِِِِیش بِِِِِِی سابقه ورود زنان به بازار کار در دهه هاِِِِِِی اخِِِِِِیر ، به استقلال اقتصادِِِِِِی آنان منجر گردِِِِِِیده است و اِِِِِِین امر راه را براِِِِِِی زنانِِِِِِی که از وضعِِِِِِیت زناشوئِِِِِِی ناراضِِِِِِی اند ، باز نموده است . پژوهش ها در خواست طلاق از سوِِِِِِی زنان شاغل را ، بسِِِِِِیار بِِِِِِیشتر از در خواست طلاق از سوِِِِِِی زنان غِِِِِِیر شاغل نشان مِِِِِِی دهد و استقلال اقتصادِِِِِِی زنان گاه انگِِِِِِیزه مردان را نِِِِِِیز براِِِِِِی طلاق تقو ِِِِِِیت مِِِِِِی کند زِِِِِِیرا مردِِِِِِی که زن خود را طلاق مِِِِِِی دهد ، به آسانِِِِِِی از پرداخت هزِِِِِِینه هاِِِِِِی مربوط به مراقبت از کودک فرار مِِِِِِی کند . و بر خِِِِِِی معتقدند که هر چه احتمال نا سازگارِِِِِِی و طلاق در خا نواده ها بالا برود مِِِِِِیزان گراِِِِِِیش زنان به اشتغال بِِِِِِیشتر مِِِِِِی شود . ( 27) در واقع اشتغال زنان به معناِِِِِِی کلِِِِِِی خود باعث مشکل نمِِِِِِی شود بلکه مسائل پبرامون آن زمِِِِِِینه را براِِِِِِی اِِِِِِیجاد اختلاف و از هم پاشِِِِِِیدگِِِِِِی خانواده ها ، فراهم مِِِِِِی کند .

لنسکِِِِِِی ها عقِِِِِِیده دارد : مشارکت شتاب آلود زنان در صنعت باعث گسترش طلاق و افزاِِِِِِیش جرائم شده است و اِِِِِِین امر به گواهِِِِِِی آمار و مستندات قابل قبول است . ( 28 )

ارتباطِِِِِِی که اشتغال زنان با طلاق دارد بِِِِِِیشتر به جنبه هاِِِِِِی روانِِِِِِی و عاطفِِِِِِی در خانواده به خصوص روابط بِِِِِِین زن و شوهر بر مِِِِِِی گردد . وقتِِِِِِی اشتغال روز افزون زنان را به کارهاِِِِِِی خارج از خانه در نظر مِِِِِِی گِِِِِِیرِِِِِِیم ف توجه ما معمولا متوجه زِِِِِِیان هاِِِِِِیِِِِِِی مِِِِِِی شود که از اِِِِِِین راه به کودکان مِِِِِِی رسد ف ولِِِِِِی اثرات ناگوار اِِِِِِین وضع را بر روحِِِِِِیه مردان مورد توجه قرار نمِِِِِِی دهِِِِِِیم .(29) خلاء روابط عاطفِِِِِِی بِِِِِِین اعضاِِِِِِی خانواده با هِِِِِِیچ جاِِِِِِیگزِِِِِِینِِِِِِی ، پر نمِِِِِِی شود ، استقلال اقتصادِِِِِِی زن و کم شدن نِِِِِِیاز به همسر ، آستانه تحمل پذِِِِِِیرِِِِِِی زن را کاهش و مِِِِِِیل به جداِِِِِِیِِِِِِی و طلاق را با فرض مشکلاتِِِِِِی در زندگِِِِِِی زناشوِِِِِِیِِِِِِی افزاِِِِِِیش مِِِِِِیدهد ، برخِِِِِِی آمارها درکشورهاِِِِِِی غربِِِِِِی نشان مِِِِِِیدهد که آمار طلاق در خانواده هاِِِِِِیِِِِِِی که زنان شاغل دارند تا چهار برابر خانواده هاِِِِِِی دِِِِِِیگر است .(30)

عدم حضور مداوم زن در خانه به معنِِِِِِی بحران سرپرستِِِِِِی است و عدم نظارت در سنِِِِِِین رشد در کنار فرزندان در تربِِِِِِیت آنان اختلال اِِِِِِیجاد مِِِِِِی کند و زمِِِِِِینه اسِِِِِِیب پذِِِِِِیرِِِِِِی خانواده و فرزندان را افزاِِِِِِیش مِِِِِِیدهد . گرمِِِِِِی و جاذبه هاِِِِِِیِِِِِِی که بِِِِِِین زن و مرد وجود دارد با اشتغال مداوم زن در بِِِِِِیرون از خانه دچار تزلزل مِِِِِِی شود زن خسته از مشکلات محل کار ، خرِِِِِِید ماِِِِِِیحتاج منزل ، اِِِِِِیاب و ذهاب بچه ها ، ترافِِِِِِیک ، گرمِِِِِِی و سردِِِِِِی هوا ، و غِِِِِِیره ... .

وقتِِِِِِی به منزل مِِِِِِی رسد با فشار مضاعف کار منزل و امور شوهر دارِِِِِِی و بچه دارِِِِِِی مواجه مِِِِِِی شود ، و دِِِِِِیگر چنِِِِِِین زنِِِِِِی جاذبه هاِِِِِِی روانِِِِِِی – جنسِِِِِِی را که عامل و رِِِِِِیشه خوشبختِِِِِِی زوجِِِِِِین است را نمِِِِِِی تواند به راحتِِِِِِی بروز دهد و کالبد شکافِِِِِِی بعضِِِِِِی از طلاق ها نشان مِِِِِِیدهد رِِِِِِیشه دلزدگِِِِِِی زوجِِِِِِین از ِِِِِِیکدِِِِِِیگر در دافعه هاِِِِِِی روانِِِِِِی – جنسِِِِِِی است .(31)

قلِِِِِِیلِِِِِِی از زنان شاغل با کسب استقلال مالِِِِِِی و احساس استقلال فکرِِِِِِی از خانواده و همسر ، به نوعِِِِِِی سرکشِِِِِِی و عدم تمکِِِِِِین مِِِِِِی رسند . همچنِِِِِِین استانه تحمل مشکلات و مسائل خانوادگِِِِِِی در چنِِِِِِین زنانِِِِِِی بسِِِِِِیار پاِِِِِِیِِِِِِین است و به اندک تنشِِِِِِی ِِِِِِیا نسبت به مسئله بِِِِِِی تفاوت و به سادگِِِِِِی از کنار آن رد مِِِِِِی شوند و ِِِِِِیا واکنشهاِِِِِِی شدِِِِِِیدِِِِِِی نشان مِِِِِِیدهند و اِِِِِِین مسِِِِِِیرِِِِِِی به سوِِِِِِی آزردگِِِِِِی و اسِِِِِِیب دِِِِِِیدگِِِِِِی خانواده است .

چرستون در اِِِِِِین زمِِِِِِینه مِِِِِِی نوِِِِِِیسد : من فکر آن نِِِِِِیستم که زنان قبلا مورد رفتار ناشاِِِِِِیست و حتِِِِِِی در معرض شکنجه قرار مِِِِِِی گرفتند ، ولِِِِِِی به عقِِِِِِیده من وضع آنها هِِِِِِیچگاه به اندازه امروز که فرمانرواِِِِِِی خانه و نِِِِِِیز رقِِِِِِیب ادراِِِِِِی مردانند رقت بار نبوده است .(32)

 

منبع:سایت حوزه



نوشته شده در تاریخ پنج شنبه 92/1/29 توسط 
تمامی حقوق مطالب برای سرباز ولایت محفوظ می باشد