سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سرباز ولایت
 

گفتمان اصلی انقلاب چیست که امام خامنه ای دولت نهم و دهم را احیاگر آن میدانند؟؟؟

 آیا دولتهای قبلی در مسیر گفتمان نبودند؟؟

 

 

مقام معظم رهبری بارها در خلال فرمایشات خود از سیاست های دولت نهم و دهم و به ویژه گفتمانی که این دولت در پیش گرفته است حمایت کرده است و آن را احیا کننده گفتمان و شعارهای اصیل انقلاب دانسته است و علت آن را هم هماهنگ بودن شعارها و عملکرد آقای احمدی نژاد با شعارهای اصیل انقلاب معرفی کرده اند . بنابر این با عنایت به این مساله ابتدا بهتر است گفتمان انقلاب اسلامی را از منظر مقام معظم رهبری مورد بررسی قرار دهیم . بر این اساس لازم است با مراجعه به متن فرمایشات و دیدگاههای مقام معظم رهبری برخی از گفتمان هایی که معظم له به عنوان گفتمان انقلاب مورد اشاره قرار داده اند و دولت اخیر را احیاگر آن دانسته اند را مورد بررسی قرار دهیم که برخی از آنها عبارتند از :
1 – مقام معظم رهبری در یکی از دیدارهایی که با رییس جمهور و اعضای هیات داشتند مواردی را به عنوان مولفه های گفتمان انقلاب و امام معرفی می کنند که دولت آقای احمدی نژاد آنها را احیا کردند که این موارد به طور خلاصه عبارت بودند از :
عدالت خواهی و استکبارستیزی ، اعاده‌ى عزت ملى و ترک انفعال در مقابل سلطه و تجاوز و زیاده‌طلبى سیاستهاى دیگران و ترک شرمندگى در مقابل غرب و غربزدگى ، جرات در ایجاد تحول ، جرات در مقابله با فساد ، روحیه تهاجم در مقابله با زورگویان بین المللی .
ایشان در این زمینه می فرمایند : « شعار و گفتمان کلى این دولت است که منطبق بر شعار و گفتمان امام و منطبق بر شعارها و گفتمانهاى انقلاب است؛ این خیلى چیز باارزشى است. این را هیچکس نمى‌تواند ندیده بگیرد. هر دلبسته‌ى به انقلاب، این را قدر مى‌داند؛ هر کسى که پیشرفت کشور را با هدایت انقلاب و با کارگردانى انقلاب تصور مى‌کند، باید این را قدر بداند. عدالت‌خواهى در این دولت پررنگ شد. شعار عدالت‌خواهى به صورت جدى بر روحیه‌ى مسئولان، دولتمردان و برنامه‌ها، پرتو افکند. استکبارستیزى – که معناى ویژه‌ى انقلابى خودش را دارد – در این دولت تشخص و تمیّز پیدا کرد. معناى استکبارستیزى دشمنى کردن با دولتهاى دنیا نیست، معنایش دشمنى کردن با استکبار است. استکبار – از هر دولتى و از هر نظامى سر بزند – آفتِ براى بشریت است. البته امروز امریکا و صهیونیزم مظهر استکبارند؛ لیکن هر جا، هر کس، هر دولتى و هر مجموعه‌اى که نسبت به دیگران استکبار بورزند، آفتى در جامعه‌ى بشرى و در نظام زندگى انسان به وجود مى‌آورند. ستیزه‌ى با این حالت هم یک حالت مطلوب اسلامى است. این هم یکى از خصوصیات این مجموعه است که خوشبختانه برجسته است.
مسئله‌ى اعاده‌ى عزت ملى و ترک انفعال در مقابل سلطه و تجاوز و زیاده‌طلبى سیاستهاى دیگران و ترک شرمندگى در مقابل غرب و غربزدگى را هم انسان در این دولت احساس مى‌کند؛ عزت ملى و استقلال حقیقى و معنوى از اینجا حاصل میشود. استقلال به این نیست که انسان شعار استقلال بدهد یا حتى مثلاً در زمینه‌هاى اقتصادى هم به یک رشد بالایى دست پیدا کند؛ نه، استقلال این است که یک ملت به هویت خود و به عزت خود معتقد و براى او اهمیت قائل باشد، براى حفظ او تلاش و کار کند و در مقابل متعرضین و مستهزئین، شرمنده‌ى اظهارات و جایگاه خود نباشد.
ما متأسفانه در برخى از اوقات گذشته، میدیدیم که بعضى از کسانى که مرتبط با مسئولین بودند یا حتى خودشان مسئول یک بخشى بودند، کأنّه از گفتمان انقلاب در مقابل دیگران شرمنده‌اند و خجالت میکشند که حقایق انقلاب را بر زبان جارى کنند یا آنها را پیگیرى کنند یا به آنها اهمیت بدهند! این براى یک جامعه خیلى بلاى بزرگى است؛ این را شما ندارید.
یکى از مظاهر دفاع از عزت هم همین مسئله‌ى انرژى هسته‌اى است. مسئله‌ى انرژى هسته‌اى، براى ما فقط این نبود که ما میخواستیم یک فناورى داشته باشیم، دیگران میخواستند ما نداشته باشیم؛ این فقط بخشى از قضیه است. بخش دیگر قضیه این بود که قدرتهاى گوناگون، پُررو، متجاوز، زورگو و دنباله‌ها و اقمار بى‌ارزش آنها، میخواستند حرف خودشان را در این زمینه بر ملت ایران تحمیل کنند. خب، ملت ایران، دولتِ شما و شخص رئیس‌جمهور، در مقابل این زورگویى و این تحمیل و این افزون‌طلبى ایستادید؛ خداى متعال هم کمک کرد؛ پیش رفتید. اینها آن بخشها و اجزاء گفتمان عمومى این دولت است که براى من اهمیت دارد.
روند غرب‌باورى و غرب‌زدگى را که متأسفانه داشت در بدنه‌ى مجموعه‌هاى دولتى نفوذ میکرد، متوقف کردید؛ این چیز مهمى است. حالا یک عده‌اى در جامعه، ممکن است به هر دلیلى شیفته‌ى یک تمدنى یا یک کشورى باشند؛ اما این وقتى به بدنه‌ى مدیران انقلاب و مجموعه‌هاى انقلاب نفوذ میکند، چیز خیلى خطرناکى مى‌شود. این دیده میشد؛ خب، جلویش گرفته شد.

یا جرأت در ایجاد تحول؛ حالت روحى این دولت این است که براى تحول‌آفرینى جرأت دارد و اقدام مى‌کند. نمى‌خواهم بگویم همه‌ى این اقدامها صددرصد درست است؛ نه، ممکن است یک جایى هم اشتباه باشد؛ اما نفس اینکه انسان حالت دلیرى در مقابل مشکلات داشته باشد و تصمیم بگیرد که براى رفع مشکلات اقدام بکند، چیز باارزشى است که این خوشبختانه هست.
جرأت در مقابله‌ى با فساد. مقابله‌ى با فساد خیلى کار سختى است. یک وقتى بنده گفتم که این اژدهاى هفت سرِ فساد را به این آسانى نمیشود قلع و قمع کرد؛ خیلى کار سختى است. نه اینکه حالا بگویم قلع و قمع شده؛ نخیر، الان هم قلع و قمع نشده؛ لیکن جرأت مقابله‌ى با آن هست. خب، وقتى که اجزاء مجموعه، خودشان آلوده‌ى به فساد نباشند، طبعاً جرأتشان بیشتر است. بسیارى از مجموعه‌هاى قبلى هم حقیقتاً پاکیزه بودند – یعنى آلودگى نداشتند – اما بالاخره جرأت در مقابله‌ى با فساد یک امتیازى است که در شما هست.
روحیه‌ى تهاجم در مقابله‌ى با زورگویان بین‌المللى. یک وقت هست که زورگویان بین‌المللى مى‌آیند و میگویند که آقا شما فلان کار را کرده‌اید و ما رفع و رجوع مى‌کنیم و نه واللَّه، نه باللَّه…؛ ولى یک وقت هست که تهاجمش، تهاجم زورگویانه است؛ بهترین دفاع در چنین مواقعى هجوم است. زورگویان بین‌المللى، نقاط ضعف زیادى دارند: جنایت میکنند، فساد میکنند، به حقوق بشر تجاوز میکنند، به حقوق ملتها تعدى میکنند، انسانها را لگدمال میکنند و همه‌ى کارهاى زشت را انجام میدهند؛ آخر هم طلبگار همه‌اند! خب، نقاط ضعفشان، با حالت تهاجمى و با حالت طلبگارى، گفته و بیان بشود. اینجور نیست که ما براى تهاجمات سیاسى بین‌المللى، بخواهیم پاسخ پیدا کنیم. یک وقتى از بنده – سالهاى اوایل – میپرسیدند که آقا، شما در مقابل این حرف چه جوابى دارید؟ میگفتم ما جواب نداریم؛ ما ادعا داریم و مدعى اینها هستیم؛ در قضیه‌ى زن مدعى هستیم؛ در قضیه‌ى حقوق بشر مدعى هستیم؛ در قضایاى حقوق اساسى انسانها مدعى هستیم. ما مدعى اینها هستیم؛ ما در مقام پاسخگویى نیستیم. چرا باید سوال بکنند تا کسى مجبور باشد پاسخ بدهد؟ آنها بى‌جا میکنند سؤال و ادعا میکنند. این روحیه، روحیه‌ى خوبى است؛ روحیه‌ى انقلاب این است؛ این است که حقیقت را روشن و درخشان میکند.
گفتمان عمومى دولت اینهاست؛ به طور خلاصه: زنده‌کردن و بازسازى برخى خصوصیات جوهرى انقلاب و منطق امام؛ و مقابله‌ى با کسانى که میخواستند این ارزشها و این مفاهیم اساسى را منسوخ کنند، یا از بین ببرند، یا ادعا میکردند که منسوخ شده و از بین رفته

1387/06/02بیانات در دیدار رئیس‌جمهوری و اعضاى هیئت دولت

  2- مقام معظم رهبری گفتمان اصلی دهه چهارم انقلاب اسلامی را گفتان «پیشرفت و عدالت» خوانده و فرمودند

« در این دهه،‌ گفتمان اصلیِ انقلاب، پیشرفت و عدالت است؛ پیشرفت در همه‌ی ابعاد علمی و اقتصادی و اخلاقی و فرهنگی، و عدالت همه‌جانبه در توزیع فرصتها و امکانات مادی و معنوی. عنصر پیشرفت، باید نگاه ما را به استعدادهای بیشمار پراکنده در میان ملت، معطوف سازد و ظرفیتهای تولید و خلاقیت و درخشش توانائیهای گوناگون در همه‌ی زمینه‌ها را در نگاه ما برجسته کند. و عنصر عدالت باید نابرخورداران از فرصتها و توانائیهای کشور را، از این مواهب الهی و عمومی برخوردار سازد. مجلس که پدیدآورنده‌ی نرم‌افزار اصلی حرکت کشور است باید لحظه‌ئی از این تکلیف غفلت نورزد

پیامی به مناسبت آغاز به کار هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی

3- مقام معظم رهبری در جریان تنفیذ حکم دهمین دوره ریاست جمهوری ، رای بی نظیر مردم به رئیس جمهور منتخب را رای به گفتمان انقلاب دانسته و تلویحا گفتمان انقلاب را امور زیر برشمردند : استکبار ستیزی و ایستادگی شجاعانه در برابر سلطه طلبی بین المللی ، مبارزه با فقر و فساد و تبعیض ، ساده زیستی و نزدیکی با مردم ، کار و تلاش بی وقفه و خستگی ناپذیر : « این، رأى به گفتمان پربرکت و عزتمدار انقلاب اسلامى است؛ رأى به استکبارستیزى و ایستادگى شجاعانه در برابر سلطه‌طلبان بین‌المللى است؛ رأى به مبارزه با فقر و فساد و تبعیض و مبارزه با اشرافیگرى است؛ رأى به ساده‌زیستى و نزدیکى با مردم و غمگسارى از ضعیفان و مستضعفان است؛ رأى به کار و تلاشِ بى‌وقفه و خستگى‌ناپذیر است. »
(http://farsi.khamenei.ir/message-content?id=7686   )
اما در این میان به نظر می رسد که بهترین تعبیری که از گفتمان اصلی انقلاب اسلامی می توان نمود و آن را محور گفتمانی ای دانست که دولت نهم ودهم نیز به دنبال تحقق آن است گفتمان عدالت محور می باشد که عصاره تمامی موارد ذکر شده بوده و به عنوان یک گفتمان در قبال گفتمانهای دیگری که در نظام جمهوری اسلامی مطرح شده است گفتمان اصلی و جامع انقلاب اسلامی می باشد . به عبارتی گفتمان هایی که در طی دوره های اخیر از انقلاب اسلامی ظهور و بروز یافته اند عبارت بوده اند از گفتمان توسعه اقتصادی و گفتمان توسعه سیاسی که هر کدام دارای معایبی بوده اند که این معایب از منظر مقام معظم رهبری عبارت بوده اند از :

« اول، عدم جامعیت و نگاه تک بعدى به شؤون گوناگون زندگى انسان و محدود کردن آن به مسائل اقتصادى و سیاسى. دوم، وارداتى و غیر بومى بودن این دو مدل است بیانات در دیدار جمعی از دانشجویان ، 1383/08/10

ولی گفتمان اصلی که گفتمان «عدالت و پیشرفت» نام دارد به دلایلی کارآمدترین و اصلی ترین گفتمان انقلاب اسلامی می باشد . مقام معظم رهبری در این زمینه معتقدند :

« گفتمان عدالت و دقائق نظرى آن به دلیل جامعیت و فراگیرى و تأکید بر توزیع متناسب و عادلانه‌ى ثروت، قدرت و منزلت و ریشه داشتن در متون دینى و اصالت داشتن در رفتار پیشوایان شیعى، خصوصاً حضرت على (ع)، یکتا راهبرد کارآمدى نظام اسلامى و اساس مشروعیت آن به‌شمار مى‌آید … گفتمان عدالت، یک گفتمان اساسى است و – همان‌طور هم که چند روز پیش در جلسه‌یى مطرح کردم – همه چیز ماست. منهاى آن، جمهورى اسلامى هیچ حرفى براى گفتن نخواهد داشت؛ باید آن را داشته باشیم.

بیانات در دیدار جمعی از دانشجویان ، 1383/08/10

آیا دولتهای قبلی در مسیر گفتمان انقلاب نبوده اند؟؟

 

 

متاسفانه از دولت هاشمی انحراف از گفتمان انقلاب وازاین هدف متعالی آغاز شد وروند "سکولاریسم" شروع شد .مدیران انقلابی وبسیجی کم کم ازصحنه خارج شد. به همین دلیل در اوایل دولت به اصطلاح سازندگی بود که امام خامنه ای،خطر"تهاجم فرهنگی" و"شبیخون فرهنگی" را گوشزد کردند این روند در دولت خاتمی به اوج خود رسید به گونه ای که در دولت به اصطلاح اصلاحات(بخوانیدافسادات) به طور میانگین هر روز شش شبهه جدید علیه دین ومقدسات مطرح شد و تیشه به ریشه دین زده شد.علیه رکن رکین نظام(ولایت فقیه) مقاله ها وشبهات فراوانی مطرح شد و ایمان اسلامی مردم مورد هجمه قرار گرفت.



نوشته شده در تاریخ شنبه 92/2/14 توسط 
تمامی حقوق مطالب برای سرباز ولایت محفوظ می باشد